on kuulemma suomenkielen kaunein lause. Tiedä häntä. Mä hätkähdän usein johonkin kielemme sanaan. Miten näin kumma kielellä hersyvä sana voikaan olla olemassa. Muistan äänittäneeni joskus teininä radiosta kieliohjelman, jossa käsiteltiin kaikenlaisia kummallisia kieliä. Yhdessä afrikkalaisessa kielessä esitetään kaikki laulamalla, naksutuskielet jne. Tyyneltä mereltä löytyy eräs aivan suomea muistuttava kieli. Tutumpaa kuin eesti, mutta täysin käsittämätöntä. Minä pidän äidinkielestäni. Se on rikas ja ilmaisuvoimainen, kaunis.

Venäjä ja ranska kuulostavat korvaani kauniilta. Yritin opetella ranskaa, mutta luovutin nasaalien vaikeuden tähden. Joillakin on peukalo keskellä kämmentä, minulla kieli keskellä kitalakea. Muutenkin niin kaunis elokuva Bondarchukin Sota ja Rauha on spesiaali siitäkin syystä, että siinä puhutaan ranskaa ja venäjää. Minä tunnen venäläisen mielenlaadun kotoisaksi. Tai enhän minä ole edes käynyt koskaan venäjällä, mutta mitä voi päätellä elokuvista ja kirjallisuudesta. Elämänmakuisuutta, runsasta iloa, kestämätöntä epätoivoa, lämmintä ystävyyttä, juhlimisen villiyttä, sekasortoa ja rempallaanolon kauneutta, pysähtymistä, vesisadetta. Olisinko romantikko. 

Ystäväni on hermoillut viikon nettideittiään. Tapasivat vihdoinkin tänään ja sain viestin, että mies kokkaa hänen luonaan. Sujuu siis paremmin kuin uskalsimme toivoa. Minä olen puolestani niin ihastunut Olentoon. Tapaamme kohta terassilla, mutta tiedän hänen pitävän minua ainoastaan ystävänään. Onni siellä, vetelä täällä. Oikeasti minä nautin Olennon seurasta ja tiedän hänen pitävän minusta. Hyvä näin. Olen todella iloinen ystävyydestämme. En ole päässyt selvyyteen onko Olento ihminen vaiko enkeli vaiko molempia. Jotkut ihmiset huokuvat rauhallisuutta ja elämänmyönteisyyttä ja heiltä saa aina kannustavia komentteja. Olento on sellainen. En osaa selittää. Yhtä täynnä elokuvia ja musiikkia kuin minä.

Hmm.

Pitäisi lähteä fillaroimaan terassille.

120px-Malevich.black-square.jpg

Tää työ teki muhun vaikutuksen kun näin sen aikoinaan livenä.
Niin yksinkertainen, että suorastaan nerokas.
Ei anna mitään, mutta antaa kaiken.
Ei herätä mitään, mutta herättää.
Kannanottonakin suorastaan lapsellisen typerä.

Yeah.

- Johannes -