Hei


Viime lauantai?

Bändit olivat upeita, Olennon kanssa oli mukavaa, Taiteilijakin liittyi seuraan. Jatkoivat yökerhoon, minä talsin kotiin välttääkseni kännäämisen. Huomasin kuinka rajan ylittäminen edelleen kiehtoo ja kutsuu luoksensa sinne toiselle puolelle, jossa ei enää kykene huolehtimaan itsestään, eikä välittämään muusta kuin pään sekoittamisesta.

1353665.jpg

Puhuimme illasta terapiassa. Miksi tulin kummiskin surulliseksi, vaikka ilta oli hauska ja kävin pitkästä aikaa ulkona ihmisten ilmoilla. Toivoin niin kovasti löytäväni jonkun yöksi viereeni, kenties useammaksikin, mutten mä edes päätynyt puhumaan kenenkään kanssa. Paitsi tietenkin Olennon ja muiden tuttujen. Terapeutti kysyi fiksusti ja yllättäen mut täysin, että haluanko minä edes löytää ketään, kun liikun baareissa aina naisen seurassa.

Menin hiljaiseksi. Niin. Mitä tapahtuisi, jos joku tulisikin puhumaan minulle, flirttailemaan, iskemään. Menisin tietenkin paniikkiin, jos ylipäätään huomaisin mitään taikka uskoisin hänen haluavan minua. Mähän en tunnista flirttailua, enkä huomaa iskuyrityksiä. Tästä on lukemattomia surkuhupaisia esimerkkejä.

Kerron yhden tyypillisen: Eräänä perjantai-iltana vuosia sitten eräs nainen, johon olin juuri tutustunut ystävieni kautta soitti, ettei saa vaihdettua kylppärin loisteputkea. Tulisitko auttamaan. Lupasin toki tulla ystävällisenä ihmisenä. Fillaroin luoksensa, vaihdoin lampun, ihastelin kotiansa ja tein lähtöä. Nainen kysyy viinipullo kädessä kynttilät sohvapöydällä loistaen joisinko kuitenkin lasillisen. En kehdannut kieltäytyä, mikä on myös tyypillistä minua. Join lasillisen ja tokaisin, että kyllä minun täytyy nyt lähteä. Lähdin. Muistan hänen typertyneen ilmeensä eteisen kulmalla.

Mä olen idiootti. Pohdin iltaa vuosien kuluttua ja ymmärsin mitä hän olisi halunnut. Myöhäistä mun olisi ollut siinä vaiheessa soittaa, että olet kuule viehättävä ja mun olisi pitänyt jäädä silloin yhtenä iltana. Hän kun eli jo onnellisessa avoliitossa toisen miehen kanssa.

Ylläpidän käsitystäni, etten ole kenekään arvoinen, eikä kukaan voi ihastua minuun. Eikä kukaan lähestykään minua, koska liikun aina naisseurassa ja useimmiten vielä parina.

891124.jpg

Terapiassa olemme tehneet yhteenvetoa menneestä vuodesta ja valmistautuneet seuraavaan. Mun pitää tehdä maanantaiksi hakemus seuraavan vuoden Kelan tuesta kahdelle terapiatunnille per viikko, mitä psykiatri onneksi suositteli. Yhteenvedon tekeminen on avannut silmiäni, hälventänyt ahdistusmasennusta ja tuonut aivan oikeasti toivoa elooni. Olen edistynyt huomattavasti, rakentanut pohjaa tulevalle terapialle ja sitä myötä itseymmärrykselle.

Terapiassa on mun mielestä tarkoitus rakentaa omasta itsestä sellainen narratiivi / tarina, jonka kanssa pystyy elämään, purkaa auki kipupisteet, päästää vuosikymmeniä haudatut tunteet vihdoinkin ulos ja puhdistaa vääristynyt persoonallisuus arvista, löytää jossain syvällä piilevä aidompi alkuperäinen persoona, jota ei ole rikottu lukuisia kertoja, löytää oma ääni, oppia tuntemaan oma kehonsa ja mielensä, tuntemaan mitä oikeasti haluaa, eikä sitä mitä vääristymä sinussa haluaa.

891122.jpg

Puhuessamme näistä mua alkoi yhtä äkkiä huimata. Sanoin terapeutille: "Mua alkoi huimata. Ajatus, että jonain vuonna mä pystyisin rakastamaan itseäni!"

Kävin heti terapian jälkeen ostamassa tutusta kaupasta perinteenomaisesti kynttilöitä. Tuttu myyjätär nauroi minulle, hymyili ja puhui niitä näitä. Ilahtui selvästi mun astuessa myymälään. Apua, ajattelin hymyillen. Voisinko mä sittenkin olla ihastuttava mies.

Aion pitää silmät auki.

- Johannes -

891126.jpg

P.S.
Firmani pomojen kokous pidetään tänään täällä mun kotikaupungissa. Mä en vielä tiedä kannattaako mun kumminkaan liittyä seuraan illanviettoon. Jos liityn, niin en viimeaikaiseen tapaan juo liikaa ja pidän ne perkeleen silmät auki miesseurassa. Hyvä niin.

P.P.S.
Kyllä mä lähden jo kuudeksi porukan seuraan. Pelottaa ottavatko vastaan, kuulunko enää seuraan. Yritän. Ja puen päälleni jotain epätyypillistä. Ja pidän silmät auki ja meen keikalle. Ja pidän hauskaa. Pitäkää peukuja. Hauskaa viikonloppua itse kullekin. :)

(White Rabbit asenne jääköön menneisyyteen.)