Hei

 

Terveisiä kuntoutuskurssilta.

On ollut aivan ihanaa ja helvetin kamalaa. On itketty ja naurettu yhdessä vakaville ja keveille asioille. On koettu sietämätöntä tuskaa ja iloittu olemisesta sinänsä. On kylvetty porealtaassa, istuttu turkkilaisessa saunassa, hikoiltu jumpatessa, vavistu luokkahuoneessa kipeiden asioiden äärellä, parannettu maailmaa tuopin seurassa. Neljäntenä päivänä tuntuu kuin olisi vierähtänyt jo kaksi viikkoa.

Mä olen saanut uskomattoman paljon voimaa tältä kurssilta jo nyt. En ymmärtänyt miten paljon asioiden ääneen sanominen kaltaistensa joukossa auttaa, pelkästään kaltaistensa seurassa istuminen helpottaa. Minun ei tarvitse selittää, eikä hävetä sairauttani, eikä vieriviä kyyneleitä, ei tarvitse kainostella, jos haluan heittää herjaa depressiosta. Helvetti, tää toimii.

Kokeilin tunnin harjoituksessa pilatesta. Yhtä tuskaa ja hikeä kivun seasta. Mutta jumalauta miltä tuntui saunan jälkeen. Mun jäsenet on irtonaiset. Mä voin liikuttaa niitä vapaasti ihan minne mä tahdon. Ne elää omaa elämäänsä käpertymättä alinomaa kiinni selkärankaan. Upeaa. Mä en ole tuntenut näin vuosiin.

Mä toivon jokaisen teistä raskautetuista pääsevän tällaiselle kurssille. Jollei tästä muuta hyödy, niin pääsee vähintään irti arkihuolista täysihoidossa.

Mä löysin ja sain myös ihanan kämpän tulevasta kotikaupungistani. Vanhan kivitalon ylimmästä kerroksesta eteläparvekkeella, lautalattioilla, kivisillä ikkunalaudoilla, korkeilla huoneilla ynnä kivoilla väreillä kompaktilla pohjaratkaisulla. En ole vielä nähnyt asunnosta kuin kuvia, mutta meen allekirjoittaan sopimuksen ensi keskiviikoksi ja mä pääsen silloin myös katsastaan asuntoni. Mun sisar kävi esittelyssä mun puolesta ja ihastui täysillä. Mä luotan mun sisaren makuun. Vuokrakaan ei ole kuin himpun päälle 400 euroa. 

Pitkästä aikaa mä koen aitoa onnea ja luottamusta tulevaan, joka ei häily vain hetkeksi, vaan on ja pysyy!

 

- Johannes -