Hei


Mulla menee hiukan liian lujaa. Ei liian hyvin, eikä aineissa, eikä kiirehtiessä. Yksinkertaisesti vain liikaa asioita liian nopeasti. Auttaisi, jos lepäisin enemmän kotona hiljaa maaten ikkunasta ulos tuijottaen hajanaisin ajatuksin. Mä en oikein osaa tai malta. Menen ihmisten seuraan. Musta tuntuu, että mä haluan nähdä täkäläisiä ihmisiä kun vielä voin, vaikkei mulla ole vielä mitään käsitystä milloin mä muutan ja pystynkö mä loppujen lopuksi muuttamaan lainkaan.

Parasta mitä olen löytänyt sitten Sigur Rosin!

Kotisivu

My Space



Kopsasin vajaa kaksi viikkoa sitten Emmiltä kirjameemin. Koska mua ei huvita kirjoittaa mun omasta elämästä, niin muutan meemiä. Tartten lomaa itsestäni.

1. Kirjoita blogiisi 5-10 leffaa joita juuri sinä haluaisit suositella toisille ihmisille. Perustella saa miksi, ei ole pakko.

2. laita kommenttia kun homma on tehty ja heitä eteenpäin jos siltä tuntuu..

3. blogittomat ovat tervetulleita käyttämään kommenttilaatikkoani jos meemi kiinnostaa.

Nonih. IMDB auki ja hommiin.


Satunnaisessa mieleennousevassa järjestyksessä vailla sen kummempia perusteita ja pähkäilyjä. Tää on tämän hetken lista. Huomenna erilainen High Fidelityn tapaan. Mikä kertoo mun työpaikasta. Yhtä hullua sakkia.



1. Jean-Luc Godard: Viimeiseen hengenvetoon

Godardin esikois- ja mestariteos. Käyn katsomassa tämän valkokankaalta aina kun mahdollista. Itken joka ikinen kerta lopussa elämän kauneutta ja hetkeen tarttumista. Muuta ei ole kuin kauneus ja hetki.


2. Hayao Miyazaki: Henkien kätkemä

Vaikeaa valita ainoastaan yksi Miyazakin töistä. Leffan junamatkakohtaus kertoo jotain niin oleellista olemisesta, että menkööt sitten tää leffa ylitse muiden töiden. Jokainen niistä ylittää 99% kaikista muista maailman elokuvista. En ole törmännyt yhteenkään samantasoiseen ohjaajaan. Hmm Terrence Malick on myös tehnyt ainoastaan mestariteoksia.

3. Terrence Malick: The Thin Red Line

Kun oli puhe. Leffan suomenkielinen nimi viittaa aivan väärään asiaan, en suostu käyttään sitä. Moni pitää teosta varmaan pelkkänä tekotaiteellisena paskana, mutta mua se kiehtoo omalla hiljaisella  runollisella tavallaan. Jaksan katsoa uudelleen ja uudelleen, eikä valinta ollut Malickinkaan kohdalla helppo. Samat määreet kuin kahdessa edellisessä. Elämä on hengityksessä. Kovin haurasta.

4. Roman Polanski: Pianisti

Voisin valita Polanskin varhaisista töistä melkein minkä vain mm. Vuokralaisen, mutta nostan esille dokumentaarisen Pianistin. Holokaustista on tehty kolme upeaa elokuvaa: Pianisti, Spielbergin Schindlerin lista, Polanskin Pianisti ja kaikista vaikuttavin, joskin sietämätön (ymmärrätte mitä tarkoitan) Lanzmanin Shoah. Mietin joskus mitä mun SS mies isoisäni teki itärintamalla. Ei varmaan kannattaisi. Samaistun sekä SS miehiin että juutalaisiin. Huoh.

5. Useita ohjaajia: Taistelutoverit minisarja

Ei ehkä aivan pärjää Milestonen All Quiet on the Western Frontille eikä Wickin Die Brückelle, mutta ansaitsee sijansa pitkän tarinansa vuoksi, jossa ehtii perehtyä kunnolla eri hahmoihin. Jokaisen jakson aitojen henkilöiden haastattelujaksot olivat kerrassaan erinomaisia. Miksei Suomessa näytetty yhdettätäoista pelkistä haastattekuista koostunutta jaksoa. Se oli ehdottomasti paras. Arvostan myös sarjan realistista ohjauksellista linjaa, jossa keskitytään asiaan tyhjän näyttävyyden sijaan.

6. Yoshitoshi ABe: Heibane Renmei animesarja

En mä pysty sanomaan tästä yhtään mitään. Katsokaa itse. Olen siitä onnellinen, että olen päässyt juomaan kahvia ABen seurassa ja kiittämään häntä henk.koht. itku kurkussa hänen teoksestaan. Näin sarjan myös kerran valkokankaalta. Ikinä koskaan ei ole ollut yhtä hiljaista porukkaa kuin järjestämässäni näytöksessä. Hengitys hetkessä edelleen ja armo.

7. Tim Burton: Jali ja suklaatehdas

Laitetaan tämä vaikka pidänkin ehkä enemmän joistain Burtonin synkemmistä töistä. Oompa-Loompat ovat sentäs hemmetin hauskoja tansseineen. Oi kun saisi vielä vaatekaappiinsa koko Willy Wonkan puvuston, niin viihtyisin itsessäni ja olisi vanhallakin vielä saumaa goottikunigattariin ;) Ja Ichabod Cranen puvut kanssa.

8. Akira Kurosawa: Seitsemän samuraita

Äkisti olisi voinut luulla, että Kurosawan kohdallakin ilmaantuisi valintaongelmia, mutta tää on ehdoton. Järisytti mun maailman jo lapsena kuten myös eka Tähtien sota. Mutta Kurosawalla on kummiskin enemmän näkemystä olemisesta kuin Lucasilla. Samuraihommeleita harrastan edelleen kiitos tämän elokuvan. Kaikkien aikojen paras action- / seikkailuelokuva muuten. Miyazakin The Castle of Cagliostro kannattaa muuten tsekata jos seikkailuelokuvia harrastaa. Ja miksi helvetissä Lucas meni pilaamaan kaksi hienoa maagista leffaa (A New Hope & The Empire Strikes Back) kurjalla kolmososalla ja täysin kelvottomilla episodeilla. Perkele! Kurosawa ei tehnyt sen sijaan yhtään huonoa samuraielokuvaa.

9. Peter Jackson: Taivaalliset olennot

Piruuttani valitsin tämän, koska olen myytti-, satu- ja tarinafriikki. Jackson teki kohtuutyön Sormusten herra trilogiansa kanssa ja minäkin jouduin jonottamaan mulle & lapselleni öiden yli liput yöensi-iltoihin ja soittaan opelle, ettei jälkikasvu pääse huomenna kouluun leffan vuoksi ja silleen, voisin kirjoittaa sivukaupalla noista. Silti Heavenly Creatures on leffana parempi kuin yksikään Sormusten herroista. Haluaisin laittaa viimeiseksi listalle Guillermo del Toron mestariteoksen Panin Labyrintti, jollei se olisi liian kipeä mulle. Mä en pysty enkä kykene edes muistelemaan elokuvaa. Liian hyvä. Ohi listan. Paha paha paha.

Ja viimeiseksi All Along the Watchtower eli maailman paras televisiosarja. Olkaa hyvä! Taputuksia!


10. Useita ohjaajia: Battlestar Galactica 2004-2009

Viimeinen osa näytettiin jenkeissä perjantaina ja katsoin sen sunnuntaina. Elämä on tyhjempää. Ei ole enää odotettavissa uutta jaksoa. Helvetin upea tarina, yhtä upea dialogi ja ohjauksellinen tyyli. Jokainen jakso sisälsi myös paljon ajateltavaa. Katsoin useamman jakson liikutuksen partaalla aivojen heittäessä kuperkeikkaa. I love you Kara Starbuck Thrace!!! You are an angel!

"There must be some way out of here, said the joker to the thief,
Theres too much confusion, I cant get no relief."


Hyvää yötä!


- Johannes -


PS
"No reason to get excited, the thief, he kindly spoke,
There are many here among us who feel that life is but a joke.
But you and i, weve been through that, and this is not our fate,
So let us not talk falsely now, the hour is getting late.

All along the watchtower, princes kept the view
While all the women came and went, barefoot servants, too.

Outside in the distance a wildcat did growl,
Two riders were approaching, the wind began to howl."

FRAK!