Hei,

En kestä perinteisiä juhlapäiviä. Ahdistun jo viikkoja ennen joulua, pääsiäistä, äitienpäivää, isänpäivää, juhannusta, vappua ja omia tai toisten syntymäpäiviä. Pidän joistakin sukulaisistani, sisarestani on tullut minulle erityisen rakas ja tärkeä ihminen myös arjessa, koska näemme melkein viikottain, mutta muut. Niin ne muut. Miten minä voin juhlia sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat laiminlyöneet, pahoinpidelleet ja hyväksikäyttäneet minua minun ollessa vauva ja pieni lapsi. En mitenkään.

En tajunnut aiemmin mistä mun vaikea ahdistus ja paniikki johtuivat odottaessani juhliin kokoontumista ja matkustaessani junalla toiselle puolelle Suomea ajauduin usein paniikkihäiriöksi luulemaani tilaan. Perillä väsähdin toisinaan jopa tunneissa, toisinaan jaksoin näytellä iloista ja hyvin viihtyvää muutamia päiviä. Kotiini palasin aina väsyneempänä kuin olin kotoa lähtiessä.

Lapsiosani ja kehoni muistivat menneen, vaikken itse tietoisesti muistanutkaan. He olivat tietenkin peloissaan ja paniikissa. Heidän todellisuudessaan arkisen omien vanhempien taholta tulleen uhan lisäksi jouduimme (huomaa monikko) muidenkin uhkaamaksi. Sukutapaamisiin liittyi aina pelko ylimääräisestä pahoinpitelystä ja hyväksikäytöstä. Minua sivumennen sanoen hämmentää omalla kohdalla ja luettuani toisten kokemuksia blogeistansa miten voikin olla niin, että hyväksikäyttäjiä on sairaassa suvussa useita. Tuntuu todella karmealta ja keneltä pieni lapsi voi hakea turvaa. Ei oikein keneltäkään. (Minulla kenties upseeri isoisäni. Toivon niin, etten olisi unohtanut hänen mahdollista pimeää puoltansa.)

Äitienpäivä. Miten voin toivoa hänelle hyvää äitienpäivää. Jos olen pienenä lapsena koettanut mielummin hypätä kerrostalon ylimmän kerroksen ikkunasta kuin jäänyt hänen kanssaan kotiin isän lähdettyä töihinsä, miten voin soittaa hänelle toivottaakseni hyvää äitienpäivää. En tiedä.

Ja silti, kiitos surkean rahatilanteeni joudun käymään vanhempieni luona ensi viikolla, jotta selviäisin loppukuun ennen Kelan seuraavaa maksupäivää. Voi, että kuinka toivonkaan pääseväni eläkkeelle. Voisin rajoittaa vanhempieni tapaamisen minimiin.

Kanssasairastajat. Voimahalaus teille toivoo

- Johannes -