Moro

Kirjoitin viimeksi perjantaina. Teksti oli varsin positiivisessa fiiliksessä luotu. Ja uskokaa tai älkää, mutta sama rauhallinen NORMAALI olo jatkuu edelleen. Kummallista, todella kummallista.

841886.jpg

Hei, mä alan parantua (tai sit mä olen hypomaaninen).
Mä uskon mielummin edelliseen vaihtoehtoon.

Perjantai-ilta sujui leppoisissa merkeissä vanhan kaverini kanssa. Innostuimme soittamaan ikivanhalle ystäväpariskunnalle ja tapasimmekin terassilla. En ollut nähnyt heitä montaakaan kertaa yli vuosikymmeneen ja oli hauskaa nauraa uusille ja vanhoille jutuille. Lähdemme syyskuussa katsomaan lapsuuden aikaista mielimuusikkoani Jethro Tullia Manseen. Liput hankittuna jo ovat. En malttanut juoda riittävän hitaasti taikka väliin alkoholitonta, mutten ollut kännissäkään. Hienoista edistystä.

Lauantaina vietin rauhallisen krapulattoman sauna- ja koti-illan lueskellen lehtiä ja puuhaillen pikkuaskareiden parissa. Toisella paikkakunnalla asuva ystäväni soitti kriisinsä keskeltä, josko hän voisi tulla mun luo yöksi olemaan jonkun seurassa. Mikäs siinä, vähän arvelutti kuinka jaksan kuunnella, mutta ilta ja yö & aamu sujuivat yllättävän rennosti ainakin minun osaltani. Mua taisi helpottaa nähdä itseäni rikkonaisempi ihminen ja koettaa auttaa toista vehvempana osapuolena.

841893.jpg

Katsoin muuten scifileffan, joka sai mut huutamaan, parkumaan ja vuodattamaan kyyneleitä puhumattakaan jännittämisestä, jota purin pitämällä rystyset valkeina kiinni nojatuolin käsinojista.
Boylen Shunshine. Hänen elokuvansa 28 Days Later teki minuun vaikutuksen tuoreella näkemyksellään perinteisestä zombie-aiheesta ja Trainspotting omalla räiskyvällä itseironisella tavallaan surullisesta aiheestaan huolimatta.

841881.jpg

Jäin unelmoimaan Shunshinen jälkeen rajattomasta avaruudesta. Voi kunpa pääsisin matkustamaan avaruuteen. Leffan visuaalisuus tyrmäsi minut ja avaruusalus interiöineen ja varusteineen vaikutti yhtä uskottavalta kuin Kubrickin 2001: A Space Odyssey -leffassa. Molemmat ohjaajat ovat onnistuneet vangitsemaan avaruuden hiljaisuuden, majesteetillisuuden ja äärettömyyden.

841889.jpg

Sunnuntaina videovuokraamoon, viiden leffan kanssa kotiin ja katsoinkin saman tien neljä. Maanantaina terapiaan, jossa jälleen onnistunut istunto. Minun kuulemma kannattaisi märehtiä itseäni, masennustani ja terapiassa esiinnousseita asioita vähemmän. Pohdinkin niitä liikaa, koska suhtaudun niihin samalla antaumuksella kuin töihin. Haluan saada aikaan valmista ja täydellistä, mutten kykene siihen ainakaan terapian osalta, joten petyn ja ahdistun entistä enemmän. Mainitsen tässä ainoastaan, että itseymmärrykseni kehittyy istunto istunnolta samoin kuin kesäkuussa. Se ei korjaa minua, mutta saa minut herkäksi vinoutuneille ajatus- ja reagointitavoille. Pystyn korjaamaan olemistani tasapainoisempaan ja itsenäisempään suuntaan suhteessa traumaattisiin malleihin.

841417.jpg

Hain kirjastosta varaamani Juhani Seppäsen teoksen Selvästi juovuksissa. Olen seurannut mielenkiinnolla Anni T:n uusimpia kirjoituksia alkoholista. Annin kirjoitus Itsepetoksen pitkä oppimäärä kolahti lujaa. Niin totta koko mun lähimmässä ystäväpiirissä ja mun omassa elämässä tämän kesän osalta. Ajattelen ja koen sekä toimin aika pitkälle samoin kuin hän ja kuulin häneltä oheisestä teoksestakin. Ehdin jo lukemaan yhden satunaisen luvun ja teksti vaikutti ilahduttavan anarkistiselta. Siinä pyöräytettiin perinteiset alkohlimyönteiset käsityksemme päälaelleen ja ympäri. Tervettä luettavaa. Puutun myös itse alkoholiaiheeseen lähiaikoina. Aihe on kiertänyt mielessä ja teksteissä pitkin kesää. Syystäkin. Jokaviikonloppuinen juominen hidastaa masennuksesta toipumista. En voi jättää huomiotta nykyisen tasapainoisen mielen ja vähemmän kännäämisen välistä yhteyttä. Toissaviikonlopun mudassakahluu johtui varmasti silloisen perjantain yhdistetystä kännäämisestä ja polttelusta. Truth it is.

841894.jpg

Voikaa hyvin. Mä yritän omalta osaltani.

"Mä kun luulin tervehtyväni ihmisten ilmoille. Perkules! Näy ketään. Jos tuolla tornissa. Mihkä nää sairaalakuteet. Hmm. Etiäpäin."
Sanoo hän. Kassissa kaljatölkkejä.

- Johannes -