Fuseli_Nightmare.jpg

Ei uskaltaisi nukkua, vaikka väsyttää kamalasti. Otin rauhoittavan, muttei taida vielä vaikuttaa.

Heräsin neljän maissa, makasin silmät kiinni peiton alla kymmeneen, laitoin keittoa ja lueskelin sunnuntain Hesarin.

fuseli4.jpg

Musta on tullut läski alkoholisti. Oluella tällä ja edellisellä viikolla kolmesti viikossa. Vatsa kasvaa, kasvot pöhöttyvät ja tuska voimistaa otettaan. Mun täytyy puhua jälleen huomenna terapiassa mun kokonaistilanteesta. Näin ei voi jatkua, näin ei pitäisi jatkua. Mua on alkanut tosissaan pelottaan mun kohtalo. Jaksanko sittenkään töissä, miten kampeaisin itseni oluenjuonnista, minkä korvaavan keinon voisin löytää ahdistuksen purkamiseen. Makasin myös lauantain kaupunkireissun ja saunan jälkeen silmät kiinni peiton alla. Tähänkö on palattu. Illalla kasin jälkeen pyörin kotona hermostuneena ja yksinäisenä löytäen ratkaisuksi: "Lähdenpä baariin." No, minulla oli oikein mukavaa, törmäsin useaan tuttuun ja kävin mukavia keskusteluja, mutta humaltuminen. Ei hyvä. Vuodatusta tämä teksti.

Musta on rauhoittavaa katsella seinällä roikkuvaa sinistä pöllökangasta. Jonkin kreikkalaisen maljakon kopio, Minervan pöllö, viisauden symboli. Viisautta minä kaipaisin itselleni. Viisautta jättää kaikki tuhoava omasta elämästä ja koettaa kammeta terveempään elämään. Muutoin terapiaprosessi käy liian raskaaksi. Pohdimme perjantaina terapeutin kanssa määräaikaisen sairaseläkkeen lisäksi sitä kuinka tällainen takapakki tavallaan kuuluu tervehtymiseen. Itken ulos vuosikymmeniä piilotettuja pelkoja ja tunteita. Kai sitä vähemmästäkin menee elämä sekaisin. Kunpa se ei vain kääntyisi aina mun kohdalla itsetuhoisuuteen.

fuseli.jpg

Olet sekopää!
Olet läski!
Olet alkoholisti!

Sä et ole mitään!
Kuole pois!
Säästä meitä muita!

Fuseli_Autoportrait.JPG

Kuinka minusta tulisi hyvä ihminen itselleni ....

- Johannes -