Hei,

 

Minulle suositeltiin vielä muutaman päivän ajan Yle Areenassakin näkyvää dokumenttia Unohtamisen taito. Dokumentissa käsitellään keinoja, joilla traumaattisiin muistoihin liittyvät tunteet tai jopa itse muistot saataisiin poistettua.

En tiedä. En tunne dissosiaatioon liittyvää biologista pohjaa, mutta tuntuisi hirvittävältä hävittää traumamuistot. Päässäni kuului dokumenttia katsoessani useaan otteeseen kakofoniaa: "Minua ei saa hävittää. Älä tapa meitä." Johtaisiko traumamuistojen poistaminen lapsiosien katoamiseen. Voisiko tällaista edes ajatella dissosiaatiopotilaiden kohdalla. Miten kävisi kehon traumamuistoille, miten ne voisi korjata, jollei olisi enää tallella ne alunperin aiheuttaneita muistojen sirpaleita ja niitä muassaan kantavia osia. Toivon ilman muuta, että omiin osiini ja muistoihini liittyvät voimakkaat tunteet ja pelkotilat sekä rampauttavat keholliset psykosomaattiset oireet voisi eheyttää normaaleiksi jollain tapaa helpommin kuin pitkällisellä terapiaprosessilla, mutta voisiko oikotie ilman pitkällistä terapiaa toimia?

Oma terapeuttini hallitsee myös EMDR-terapian ja saatamme käyttää sitä tulevaisuudessa kunhan olen siihen valmis, jos saan ylipäätään rahoituksen terapian jatkolle vuodenvaihteen jälkeen.

Minusta tuntuu, että jonkinlainen oikotie olisi mielekäs vasta sitten kun olen muistanut riittävästi ja kun olen tunnistanut kaikki sirpaleeni sekä tehnyt jokaisen sirpaleen kanssa yhteisen kaikkien hyväksymän päätöksen, että käytämme oikotietä elämääni rikkovien ja rajoittavien oireiden poistamiseksi.

 

- Johannes -