Hei
Nappasin meemin Emmiltä.
1. Kirjoita blogiisi 5-10 kirjaa joita juuri sinä haluaisit suositella toisille ihmisille. Perustella saa miksi, ei ole pakko.
2. laita kommenttia kun homma on tehty ja heitä eteenpäin jos siltä tuntuu..
3. blogittomat ovat tervetulleita käyttämään kommenttilaatikkoani jos meemi kiinnostaa.
Mieleennousevassa järjestyksessä:
1. Kiyohiko Azuma: Yotsuba&!
Hayao Miyazakin vertainen humaani kirjoittaja vahvalla ripauksella tilannekomiikkaa ja luontaista lapsen elämäniloa & ihmetystä. Läsnäoloa. Et voi kertakaikkiaan välttyä hymyilemästä lukiessasi Azuman sarjakuvia.
2. Fred Adams: Maailmankaikkeuden historia
Adams käsittelee ajanjaksoja, joissa ykkösen perässä seuraa kymmeniä ja satoja nollia. Vähemmästäkin menee pää pyörälle. Tiesitkö, että mustatkin aukot häviävät olemattomiin aionien myötä. Lue ja tiedä.
3. Peter Englund: Kirjeitä nollapisteestä, historiallisia esseitä
Jos luet ainoastaan yhden teoksen menneestä vuosisadasta, olkoon se tämä. Sisältö ei tosin ole mairittelevaa. Olet rakas lukijani syntynyt ihmiskunnan kaameimmalla vuosisadalla, jonka tullee ylittämään ainoastaan se mitä elämme parhaillamme.
4. J.R.R. Tolkien: Silmarillion ja Taru sormusten herrasta
Kaikki mitä löydät Raamatusta löydät myös täältä ja mikä mielenkiintoisinta tulkittuna ikiaikaisten myyttien läpi. Muista kuitenkin, ettet voi ymmärtää Tarua lukematta Silmarillionia. Meillä on lajina toivoa ainoastaan, jos keskuudestamme löytyy riittävästi Frodoja, Sameja, Merryjä & Pippineitä. Lankeemus on nimittäin syvä.
5. Alexander Schmemann: Maailman elämän edestä ja Suuri paasto
Alan Watts: Zen
Jos pidät uskontoja näiden jälkeen hölynpölynä, olet ymmärtänyt jotain perusteellisesti väärin. Jos luet nämä moneen kertaan ja pitäydyt edelleen edellisessä mielipiteessä, nostan sinulle kunnioituksesta hattua ja ihmettelen miten moninainen onkaan ihmiskunta.
6. Jeff Long: Vuosi nolla
Minun mielenterveyteni ei kestänyt tätä helvetillistä kirjaa. Älä ikinä tartu siihen äläkä ainakaan erehdy lukemaan sitä.
7. Barbara Kingsolver: Myrkkypuun siemen
Opin tästä teoksesta enemmän ihmisestä kuin teoreettisista yliopisto-opinnoista ikinä. Taide on ylipäätään osuvampi ja todenmukaisempi todellisuuden kuvaaja kuin mihin tiede kuunaan pystyy ja kykenee.
8. Ranya ElRamly: Auringon asema
Sattumanvarainen esimerkki teoksista, joiden kieli vie sinut mennessään, eikä päästä otteestaan päiväkausiin, vaikka olisit laskenut kirjan käsistäsi jo toissapäivänä.
9. Tadeusz Borowski: Kotimme Auschwitz
Borowski ei koeta keksiä uutta kieltä mahdottoman kuvaamiseen, hän ainoastaan kirjaa ja siksi teos pysäyttää. Pysäyttää juuri samasta kielellisestä ytimeen pureutuvasta tyylistä johtuen kuin Cormac McCarthyn Tie.
10. Theodore Kaczynski (Unabomber): Teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus
Miksi selvimmin näkevät ajautuvat marginaaliin. Miksi olemme taitavia sulkemaan silmämme ja kieltäytymään peiliinkatsomisesta. Pidämme kirjeitä nollapisteestä, vuotta nolla ja kirjeitä auschwitzista kirjallisina harjoitelmina, vaikka ne kertovat meille totuuden. Pidämme Unabomberia mielipuolena, emmekä totuudenpuhujana. Ja kiitos Azuman & Miyazakin voimme silti pitää sokeaa ihmiskuntaa rakkaimpana mitä meillä on. Lapsen katsetta.
- Johannes -
torstai, 12. maaliskuu 2009
Kommentit