Hei

1655449.jpg
Happy Me

Eipä toi liskojen yö-kausi kauaa kestänyt. Tänään jo oikeasti terhakkaan ihana fiilis. Perusteena aikaansaannokset siivouksen saralla. Aloitin urakoinnin jo sunnuntaina aamulla siivoten tupakeittiön ja eteisen. Imurointia, pölyjen pyyhkintää, tavaroiden asettelua ja sen semmoista. Riensin tyytyväisenä suihkuun ja sit takapihalle vilvoitteleen pyyhe vyötäröllä. Siihen naapuri huikkamaan omaltaan, että "Johannes! Tuu ottaan yksi kalja. Mä tarjoon." Minä siihen, jotta: "Sain just siivottua. Tulen mieluusti. Oota hetki niin puen päälle." Siitä se lähti sillä kertaa. Palasin kotiin nukkuun puoliltaöin heti jalisottelun jälkeen mm. yhden Ruska-pullon tyhjennyksen jälkeen.

En yleensä koe minkäänlaista mielenkiintoa naapureihin tutustumiseen. Paitsi, milloin olen asustellut yhteisössä, joissa muutenkin eri meininki. Kaipa tää yksinäinen tunne on ajanut moikkaamaan ja yrittämään tutustumista viime talven kuluessa. Vai alanko mä vain aikuistua muiden lailla. No, tää naapuri on mua puolenkymmentä vuotta iäkkäämpi sairaseläkeläinen, sellainen hiljainen ylipainoinen siten sun täten pukeutuva perusjamppa. Istuskeltiin takapihalla alkuiltaan saakka, sit sisään luoksensa kuunteleen Irwiniä & Juicea ja kattoon illan jalisottelua. Kuulinpa kaikenlaista. Työskennellyt vuosia ruumisauton kuljettajana; ei kuulemma ole lainkaan niin siistiä ruumiinavaus kuin tv-sarjoissa. Tästä aiheesta sain kuulla tarkempia selostuksia kuin olisin halunnut. Mitähän hän vetää? Puhuu ja sammuu yhtäkkiä hiljaiseksi, silmät sumenevat toljottamaan ja alahuuli lerpahtaa auki. Koko ihminen ikäänkuin häviää hetkeksi. On se kuulemma seurustellut narkkarin kanssa ja vetänyt piriä eikä kehtaa kuulemma vielä kertoa kuinka alhaalla on ollut. Tiedä sitten kannattaako mun veljeillä moisen ihmisen kanssa. Lupasin vielä noushumalassa tarjota ensi viikon lauantaina saunan, saunamakkarat, oluet ja lähteä iskeen naisia karaokebaariin. Siis mitä vittua. Päätin tänään viedä hänelle jonain päivänä mäyriksen ja kertoa, etten mä aio ryypätä vähään aikaan, joten unohdan lupaukseni tällä erää.

1655448.jpg
No More of That

Tutkija pyysi mua ensi viikolla erään baarin vippi-iltaan nauttiin ilmaisesta ruoasta ja viinasta. En vastannut vielä mitään. Soitan huomenna ja kerron, etten lähde, koska yritän vähentää kännäämisen aivan minimiin. Mua pyydettiin myös Naamat-festareille vetämään Naamat, mutta sain kieltäydyttyä siitä, koska Mansessa pidetään samaan aikaan Finncon ja Animecon. Menen mielummin sinne mielenkiintoisemman ohjelman ja vähemmän kaljan kittaamisen pariin. Illanvietto mun vakipaikassa Telakalla.

1655445.jpg
Apua. Mulla ei ole kaikkia Jethro Tullin levyjä.

Pyykkäsin maanantai-illan, pesin jopa asuntoni verhot. Tulee heti raikkaampi sisäilma. :) Tänään repäisin olan takaa ja urakoin neljä tuntia pelkän aamupalan voimin siivoten makuuhuoneen eka kertaa yli vuoteen. Pidän huonetta varastona. Imuroin huoneen lattiasta kattoon tyhjentäen jopa kirjahyllyn ja kaikki irti lähtevät esineet pölynpyyhkinnän kautta. Kannoin jotain ihme sälää roskiin ja piilotin 90% romusta kaappeihin pöydiltä ja lattioilta. Johan muuttui huoneen ilme asuttavaksi. Eikä tässä kaikki. Hinkkasin kylppärin suihkun, hammasharjan ja mattoharjan kanssa puhtaaksi seiniä ja putkia myöten. Arvatkaa irtosiko sieltä sun täältä limaista pölyä ja liimaantunutta shampoota unohtamatta puolimätää lattiarättiä yms. iljettävää. Suihkuun asti päästyäni lihakset tärisivät jo holtittomasti. En ollut muistanut syödä mitään. Rojahdin sohvalle ylen tyytyväisenä ja onnellisena. Perhana vieköön. Tästä selvitään. Haukkasin pari leipää kahvin kera, keräsin voimia ja poikkesin kauppaan ostaan ruokaa. Tein wokkicurryä ja tiskasin vielä tiskitkin poijes. Oh boy.

Huomenna pidän lepopäivän, prätkäkaveri saapuu paikkakunnalle ja käymme aiemmin sovitusti terasseilla. Pidän kiinni yksi olut per kaksi tuntia säännöstä, jotta aine ehtii haihtua sitä mukaa kun sitä nauttii. Muutoin vettä ja limppaa. Torstaina joko siivoan olohuoneen ja eteisen hieman tarkemmin tai tyhjennän kaappeja rojusta roskikseen. Perjantaina koittaakin sit lähtö juhannuksen viettoon jo aamusta. Mä en tiedä mitä tekisin viinan kanssa. Eipä mulla ole kyllä enää rahaakaan, mutta ajattelin ostaa ainoastaan 'pari olutta per päivä' -periaatteella, jotta en humaltuisi, vaan saisin mukavan rennon olon saunan päälle. Toinen vaihtoehto olis jättää kaikki alkoholi pois. Kärvistellä illat muiden kännätessä vaikka kirjan ääressä. Eihän sellainen onnaa, jos kerta sataa vettäkin, jolloin kaikkien pitää ahtautua mökkiin sisälle, enkä voi vetäytyä omaan rauhaan. No, katsotaan. Hei. Mä voin ostaa ykköstä saunakaljojen lisäksi.

1655447.jpg

Mä olen tässä suunnitellut, että tekisin joka päivä yhden mukavan jutun: Siivouksen, pyöräretken, kirjastomatkan, kyläilyn jonkun holittoman kaverini luona tms. Pitää väsätä lista eri mahdollisuuksista jääkaapin oveen. Siitä vois katsella mitä tekis kunakin päivänä ja kasvattaa listaa sitä mukaa kun tulee uusia ideoita mieleen. Pääasia, etten unehtuisi kotiini kunnes lähden ainoana vaihtoehtona baariin.

1655444.jpg
Hurrah for New Life !


Voikaa hyvin !

- Johannes -