1259548.jpg

En jaksa.

Yhtään mitään.

Tai jaksan.

(Rakas lukija: Laita tämä musiikki soimaan taustalle. Enter the site, then let music play.)

Siivosin tässä eräänä päivänä. Tiskasin torstaina ja eilen perjantaina koetin pelastaa itseäni konkurssista, mutta enpä tiedä, jollei Kela tai työnantaja toimi pikaisesti saan häädön. En oikeastaan jaksa välittää.

1259552.jpg

Pakenen, kuten olen aina paennut.Luen iltaisin Karen Armstrongin Myyttien lyhyttä historiaa pohtien samalla miksi nykyajasta on tullut niin kieroa; koska olemme tuhonneet kaiken kosketuksemme myyttiseen ja pyhään. Ihminen ei ole pelkästään rationaalinen olento, eikä meillä enää ole kosketusta selittämättömään, maailmanselitykseen, joka kertoisi merkityksen olemassaolollemme. Minusta protestantismi on yksi pahimmista tuhoajista, mutta siitä joskus toiste.

1259601.jpg

Olen aika varma, että olisin kuollut oman käden kautta, jollen olisi löytänyt ortodoksista uskoa, enkä halua antaa teille käsitystä, että ns. uskoontulo pelasti minut, koska niin ei ole, vaan kyseessä on pitkällinen ja syvällinen prosessi. Minulla oli onnea löytää pyhä yhteisö, jonka juuret ulottuvat rituaaleissa ja maailman haltuunotossa käsityksiltään ja mekaniikoiltaan kauas kivikauden hämärään, ihmisen alkukotiin. Olen oppinut suhtautumaan kristinuskoon ja Raamattuun nimenomaan myyttisenä teoksena. Kumpikaan ei voi avautua kuin hyvin pinnallisesti rationaalisella lähestymis- ja lukutavalla. Myyttinen ja rationaalinen todellisuus ovat tosia yhtä aikaa, pitää vain luopua pelkästään rationaalisesta maailman haltuunotosta.

1259594.jpg
Tästä kaikesta pitäisi puhua aamuyöllä kaikessa rauhassa.

Esimerkki:

Kun suutelen pääsiäisenä Pitkänä perjantaina Kristuksen ruumista kuukausien laskeutumisen ja valmistautumisen jälkeen, niin se on minulle samalla tavalla eri tavalla totta mutta totta yhtälailla kuin tämä näppis, jolla kirjoitan tämän lauseen.

Ortodoksiseen maailman haltuunottoon kuuluu olennaisena osana holistinen aikakäsitys. Kristus kuolee tosikuoleman joka pääsiäisenä, minä olen ollut ja tulen olemaan läsnä Golgatalla pääsiäisen palveluksessa, suutelen kuollutta Kristusta ja sieluni repeytyy riekaleiksi pimeässä kirkossa kuoron itkiessä kuollutta Jumalaa. Maailma on yksin ja totaalisen hukassa. Jumala itse on kuollut, mitä toivoa on enää meillä ihmisillä. Mutta kuten kaikkiin myytteihin, niin myös tähän sisältyy parantava katharsis.

Jumala nousee kuolleista, hän on pudonnuut Manalaan, mutta huijaa siten Kuolemaa, joka luulee vastaanottaneensa tomusta rakennetun ihmisen. Hän tuhoaa Manalan, Kuolemaa ei enää ole. Mutta holistisen aikakäsityksen vuoksi se silti on, kunnes joskus siirrytään lineaariseen aikaan ja loputon kiertokulku päättyy. Mutta se ei minua kiinnosta, eikä ortodoksinen usko juurikaan kerro sen jälkeisestä tai kiinnitä siihen huomiota, koska me elämme tässä ja nyt.

1259599.jpg
(Edelliseen liittyen ei helvettiäkään oikeastaan ole, koska se meni Manalan myötä.)

Minun piti kirjoittaa aivan eri asiasta.

1259651.jpg
elämä rakastaa sinua ja sinä elämää

Haaveilen päivisin, että olisinpa syntynyt vaikkapa Ranskaan 1906. Nuoruus iloisella ja villillä 20-luvulla, aikuisuuteen Suuren laman myötä ja lopullinen kyynismiin vajoaminen Toisen maailmansodan mukana, toivon löytäminen eräästä viime vuosisadan voimakkaimmista myyttisistä liikkeistä eli natsismista, liittyminen SS-Ritarikuntaan ja kuolema toukokuun alussa 1945 Berliinin Valtiopäivätaloa puolustaessa kaiken rikkouduttua ja särjyttyä. Miten saatoin uskoa tähän paskaan, minut poljettu maahan ja hyväksikäytetty joka ikinen päivä ja olen polkenut ja tappanut itse valheellisen rakkauden irvikuvan vuoksi.

(Ironista sinänsä, että Hitleriä puolustivat viimeisinä päivinä ei-saksalaiset SS-joukot. Viimeiset uskolliset.)

1259553.jpg

Taustalla pyörii Ruzowitzkyn ohjaama tuore elokuva Die Fälscher. Sain sen haltuuni eilen, mutten uskalla vielä katsoa sitä oikeasti, joten kuuntelen.

Valitettavasti mä ymmärrän saksaa.Ymmärrän sen verran, että henkilöt opettelevat unohtamaan ja sulkemaan silmänsä selviytyäkseen.

1259604.jpg

Älä huomaa

Älä kuule

Älä näe

ja tärkein

Älä tunne

Älä tunne mitään


- Johannes -

1259605.jpg
Mun isoisä ja mun isoäiti pohtimassa mitä Johanneksesta tulee.