Hei

 

Menetin sieluni tälle maisemalle. :)

Olen viettänyt useamman viikon ulkona erämaassa, puuhastelemassa maalla ja vuoristossa. Miten minä köyhä olen näin uskomattoman onnekas, että saan nauttia ympäristöstä, jossa olen tasapainoinen. Erätulilla, laavussa, kanootissa, vuoren huipulla, kulottuneessa metsässä, kosken varrella, puusaunassa päivän vaelluksen väsyttämänä, mutta onnellisena.

En palannut kaupunkiin. En halunnut, enkä voinut. Yritän uudelleen ensi viikolla aloittaakseni säännöllisen terapian tälle syksylle. Hain traumatisoituneiden ryhmään, pääsin ja kävin haastattelussa ja toivon tulevani valituksi. Jos pääsen, niin koko ensi vuosi kuluu oireiden hallinnan opettelussa.

Yritän kerätä rohkeutta oikeisiin päätöksiin. Torjua vointia heikentävät jutut ja kurottaa kohti parantavia juttuja. Lepoa, rauhaa, fyysistä työtä ja itsensä parissa viihtymistä. Pienimuotoinen tekeminen auttaa traumaoireiden poissapitämiseen.

Olen silti yhtäkkisessä kriisissä. Kävin upseeri-isoisäni hylätyllä kotitilalla ensi kertaa sitten teinivuosien. Vietin siellä lapsuuteni kesät kalavesillä, tuntureissa ja metsissä, tuvassa satujen parissa kirja sylissä. Kaikki tyystin hylättynä lahoamaan. Purskahdin äänettömään itkuun loppupäiväksi. Mieleen hyökyi tsunamina tuhansia asioita. Kuvittele muistojen tasanko yhtäaikaisine tapahtumineen, joka jää tumman veden peittoon myrskyn alle. En tiedä kuka olen, missä olen ja mitä muistan, mutta sen tiedän, että täällä maalla minä selviän tästä hyöystä paremmin kuin kaupungissa. Hakkasin muistoja umpeen halkoliiterissä, saunon illalla pari lisää ja poltan kammarin uunissa. Minulla on niin ikävä edesmennyttä isoisää, joka vaati paljon poropoluilla, mutta oli reilu ja puolusti muita aikuisia vastaan. Kätteli aina kuin vertaistaan ja piti tasaveroisena vieden mukanaan puuhiinsa. Ne muut, ne muut. Niistä minä näen painajaisia hiestä märkänä.

Palaan vielä keväällä vuorille. Voimistuin ja muistan miltä tuntuu istua vuoren huipulla kaukaisuuteen katsellen mielen vaeltaessa omia teitään. Kaikessa rauhassa maailmalta kuten entisajan profeetat ja viisaat.

Voikaa hyvin!

 

- Johannes -