Hei

 

Sosiaalineuvoja neuvoi tänään jättäytymään peruspäivärahalle, pyytämään Veritakselta kielteisen päätöksen psykiatrin lokakuussa kirjoittamaan 14 kuukauden mittaiseen määräaikaiseen sairaseläkkeseen, millaista paperia en ole koskaan saanut ja käynnistämään valitusprosessin uusien lausuntojen turvin. Neuvoi paljon muutakin. Oli apua tapaamisesta. Soitti mun läsnäollessa mun asiasta vastaavalle henkilölle Veritakseen kommentoiden puhelun jälkeen: "Selittelyn makua." Minä en enää ymmärrä mistään mitään.

Tarkoitti, että haen uutta määräaikaista sairaseläkettä ja kun saan kai siihen kumminkin hylsyn, niin valitan siitä. Jollen saa hylsyä, niin hyvä sitten.

Löysin kuitenkin kansiostani Veritaksen lausunnon, jossa tekevät kolmen kuukauden mittaisen myönteisen päätöksen ja toimeksiannon TE-keskukselle mun kuntoutussuunnitelman laatimiseksi luvaten korvata kaikki kulut. Onko se eri paperi kuin hylkäyspäätös. Kaipa? Ja miksi TE-keskuksen mielestä mun kohdalle on annettu työkokeilutoimeksianto, jos mun paperissa lukee kuntoutussuunnitelman laatiminen. En tajua mistään yhtään mitään.

Psykiatrinkin aika oli jo tänään. Olisin halunnut valmistautua. Joo. Oli lukenut mun kolmen sivun mittaisen itsearvioinnin ja piti mun tilannetta mielen tasolla erittäin huolestuttavana, muttei yhtä huolestuttavana kuin sosiaalityöntekijä. Ei tuntunut ymmärtävän diagnooseista keskustellessamme, että mulle on henk koht väliä diagnooseilla ainoastaan itseymmärryksen tasolla, mutta eläkelaitos kaipaa selkeitä F määritelmiä. Mutta enpä ole tavannut vielä yhtään psykiatria joka ymmärtäisi hyvätuloisena millaisissa vitun käytännön toimeentulo-ongelmissa potilaansa elävät niiden tulkinnanvaraisten F diagnoosien kanssa.

Kumpikin piti ensisijaisen tärkeänä, että saisin katkaistua jotenkin itseeni ja kotiini käpertymisen kierteen. Olen harvinaisen samaa mieltä.

Viime viikolla eräs TE-keskuksen kuntoutustyöntekijä neuvoi puolestaan ehdottomasti menemään romahtamaan työkokeiluun, jotta Veritas/Kela saisi näyttöä mun työkyvyttömyydestä.

Vituttaa, väsyttää, tympäisee ja pistää vihaksi.

 

- Johannes -

 

PS

Olen koettanut keskittyä hengittämiseen tiukan paikan tullen. Auttaa.