1196650.jpg

Mikä kavahdettava sana. Laitoin sen otsikkoon, jotta pääsisin kavahtamaan.

g_joke1.jpg

Tässä hirmuisessa tärinässä ja hikoilussa on pari erinomaista puolta. Mulle on kehkeytynyt (entiselle keskitysleirin laihalle tikulle) ensi kertaa eläissäni vatsa. Se tunkee tielle sikiöasennossa nukkuessa, kurkottaessa tikapuille yms ja onpi vielä sietämättömän ruma. Tän sitä saa liikkumattomuudesta, lääkityksestä ja oluen kittaamisesta. Onnekseni mä tärisen toista vuorokautta kuin horkassa ja hikoilen pienen eläimen lailla. Energiaa kuluu, käyttämättömät lihakset vahvistuvat jatkuvassa pienessä liikkeessä ja turvotus haihtuu hikipisaroina. Upeaa.

482.jpg

Kirjoitin seuraavan tekstin erääseen toiseen blogiin eli Saastaiseen huoneeseen:

PicGaySFUSAlastSupperYUK.jpg

Sallivassa nykykulttuurissamme on erittäin vaikea todella ymmärtää Jeesuksen tekojen ja oppien järkyttävän voimakasta vallankumouksellisuutta. Mitä enemmän hänen sanomisiinsa ja tekemisiinsä tuon ajan kontekstissa mä perehdyn sitä enemmän mä kunnioitan sitä jätkää. Kerrassaan uskomatonta siviilirohkeutta. No, hän onkin Jumala.

asesinato_salvador002.jpg

Valitettavasti Jeesus ei ole ollut eikä tule olemaan ainoa, joka tapetaan hänen sanomansa vuoksi.

En ole vielä perehtynyt Søren Kierkegaardiin, mutta muistaaksnei hän piti Kristinuskon perimmäisenä voimana juuri sen absurdiutta. Mä alan kallistua tälle kannalle. Kukaan ei voi olla tosissaan niin hullu, että uskoisi sellaiseen sanomaan ja juuri siksi siihen uskotaan ympäri maailmaa nimenomaan arkisten köyhien, syrjittyjen ja ylipäätään arkisella aherruksellaan ihmiskuntaa ylläpitävien parissa.

Variaatioita:

"Als die Nazis die Kommunisten holten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten,
habe ich nicht protestiert;
ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie die Juden holten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Jude.

Als sie mich holten,
gab es keinen mehr, der protestieren konnte."

Niemoeller_Martin.GIF

"When they came for the Jews and the blacks, I turned away
When they came for the writers and the thinkers and the radicals and the protesters, I turned away
When they came for the gays, and the minorities, and the utopians, and the dancers, I turned away
And when they came for me, I turned around and around, and there was nobody left..."

1194158.jpg
 
"First they put away the dealers,
keep our kids safe and off the streets.
Then they put away the prostitutes,
keep married men cloistered at home.
Then they shooed away the bums,
then they beat and bashed the queers,
turned away asylum-seekers,
fed us suspicions and fears.
We didn't raise our voice,
we didn't make a fuss.
It's funny there was no one left to notice
when they came for us."

NOFX_War_On_Errorism.jpg

"dem come for de rasta and you say nothing
dem come for the Muslims you say nothing
dem come for the anti-globalist you say nothing
dem even come for the liberals and you say nothing
dem come for you and will speak for you? who will speak for you, who?"


covers_001283.jpg

"Kun viikko ja pääsiäinen ovat ohi, jatkamme entiseen tyyliimme normaalia elämäämme. Mutta ymmärrämmekö todella tuon viikon tapahtumien merkityksen. Ymmärrämmekö, että maailman aikanaan hylätessä Pelastajansa ja Hänen kuollessa ristillä, "normaali elämä" tuli loppuunsa eikä ollut enää mahdollista kenellekään. Silloin "normaalit" ihmiset huusivat: "Ristiinnaulitse!" ja he sylkivät Hänen päällensä ja ristiinnaulitsivat Hänet. He vihasivat ja tappoivat Hänet juuri sen vuoksi, että Hän oli häirinnyt heidän normaalia elämää."

photobyroshak.jpg

Isä Alexander Schmemann teoksineen sai minut kyseenalaistamaan käsitykseni kristinuskosta. Löytämään. Huomaamaan kauhukseni ajatelleeni juuri näin, mutta luulleeni, ettei sellaista kristinuskoa ole olemassakaan. Kyseenalaistamaan kaiken mihin olin aiemmin uskonut. Ihan kaiken.

Samat paskiaiset tappavat edelleen joka ikinen päivä ympäri maailmaa. Tappavat rauhanhäiritsijät, jotka tulevat kysymään ja opettamaan sopimattomia. Puhumaan rakkaudesta rikkauden tavoittelun sijaan, opettamaan anteeksiantoa koston sijaan, jakamaan oikeudenmukaisuutta pohjattoman itsekkyyden sijaan, pyrkimään nöyryyteen luomakunnan edessä ryöstämisen ja raiskaamisen sijaan.

-->

Hei

Löysin nämä sivut vahingossa ja luin suurella mielenkiinnolla uusimpia tekstejä kommentteineen. Todella vieras maailma tällaiselle Jumalaa nuorena hakeneelle henkilölle, joka istui aikansa perusluterilaisten raamattupiireissä ja vieraili pappien luona kahvittelemassa Raamatusta kysellen.

Totesin, ettei tällainen perusteeton järkeen perustuva riisuttu yhteinen näytelmä ole minua varten ja luovuin kristinuskosta sekä kirkosta. Parinkymmenen etsintävuoden jälkeen seikkailtuani aikani itämaisten filosofioiden ja uskontojen parissa päädyin muodikkaasti spirituaalisena älykkönä ortodoksiksi ja ortodoksina tulen joskus kuolemaan.

Jälkikäteen ajateltuna riisutun ja vapaaseen pappiuteen perustuvan protestanttisuuden ongelmiksi nousevat mun rajallisen kokemuksen mukaan mm:

Pyhästä kokonaan luopuminen. Uskonto ei voi olla järkeen perustuvaa, ihminen kaipaa pyhää ja pyhää ei voi kokea ilman siihen tähtääviä kokemuksia. Me emme voi ihmisinä ymmärtää Jumalaa ja tämän tulisi näkyä kirkollisessa elämässä. Ortodoksina löysin parituhatvuotiseen perinteeseen ja kokemukseen perustuvan palveluselämän, jossa tähdätään paastoista, kumarruksista, musiikista, kynttilöistä yms. lähtien rakentamaan ihmiselle mahdollisuus päästä pyhän, ylittämättömän ja selittämättömän äärelle. Minä koen jonkin hippusen Jumalasta näissä palveluksissa vailla vaaraa suoran näkemisen poroksipalamisesta.

Jumaluutta ei voi myöskään selittää tyhjiin järjen kautta. Itselleni Jeesus on käynyt vuosi vuodelta yhä Jumalallisemmaksi pohtiessani hänen ristinkuolemaansa ja kykyänsä antaa siitä huolimatta anteeksi nimenomaan tunne-elämän ja pyhyyden kautta. Mitä meiltä vaaditaan ja mihin se esimerkillään opastaa: Kohti kaiken muun ylittävää armahtavaa rakkautta, jota ei voi järjellä selittää.

Eikä rakkautta voi olla ilman vapaata tahtoa, joten ei ketään voi pakottaa myöskään uskomaan. Ja tässä vapaudessa valita piilee minusta rakkauden ohella kristinuskon uskomaton vapauttava voima.

Tähän liittyen vapaasta pappeudesta: En edes osaa kuvitella mitä tuhoa Raamattuun ja omaa uskontoonsa tyystin perehtymättömät ihmiset saavat aikaan kaikenmaailman raamattupiireissä ja seuroissa. Hehän voivat selittää silmät kirkkaina ihan mitä tahansa sylki suuhun tuo.

Varsinkin pyrkiessään lukemaan Raamattua kirjaimellisesti tietämättä tuon taivaallista Raamatun syntyhistoriasta, kulttuuritaustasta ja vertauskuvien alkuperäisistä merkityksistä. Nykytermien ja maailman läpi tulkittuna moni asia kääntyy helposti päälaelleen ja alkuperäisen merkityksen irvikuvaksi. Ei Raamattua voi ymmärtää pelkästään sitä lukemalla, niin kuin ei mitään tekstiä ilman opastavaa viitekehystä. Joka löytyy ortodokseilla kirkkoisien tuhansista tekstisivuista eri koulukuntineen unohtamatta keskustelua nykyisen akateemisen Raamatuntutkimisen kanssa.

Mä muistan järkyttyneeni elämäni ensimmäisessä raamattupiiri-istunnossa kun mua yritti ylipuhua omalle tulkinnalleen joku tyystin mistään mitään tietämätön nuori maallikkoaikuinen, ja mä olin siinä vaiheessa lukion ekalla jo kahlannut läpi vapaa-ajalla teologisen tutkinnon perusopinnot ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Se nainen puhui mitä sattuu.

Herrajumala sentään. Entisenä anarkistipunkkarinakin ymmärrän mitä tällaisesta kultturiperinnön unohtavasta anarkistisuudesta voi seurata kun hävitetään tietoisesti vuosisatojen aikana vähitellen rakentunut tarkentuva kehys uskon tulkinnalle.

Ortodoksisen teologian vanhoillisuus perustuu tähän hiljaiseen rakentamiseen. Ei Jumalan sanomaa ja sen tulkintaa voi muuttaa tuosta vain ympäröivän kulttuurin senhetkisten ailahtelujen mukaan. Tänään yhtä, huomenna toista ja ylihuomenna kukaan ei tiedä mitä alunperin piti opettaa.

Tästä syystä luterilaisen kirkon säälittävä pyrkimys miellyttää ihmisiä ja markkinoida 'halinallejumalaa' on minusta irvikuva kaikesta siitä mitä Jeesus meille halusi näyttää ja opettaa, uutta liittoa Jumalan kanssa. Ei se ole sama asia kuin viikon kerrallaan elävän Seiska-lehden myyntiluvut.

Jumala on rakkaus ja sille tielle lähteminen edellyttää ihmiseltä myös ankaruutta, johon meistä kenestäkään ei pohjimmiltaan ole. Siksi se rakkaus on armahtavaa. Ja sen tulisi olla armahtavaa myös meillä ihmisillä. Ennenkaikkea armahtavaa. Siksi se onkin niin pirun vaikeaa.

Tällainen purkaus.

<--

- Johannes -

PS
Voisitko sinä sanoa ristille naulattuna "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät." Et pystyisi. Tämän takaan, vaikken voisi mitään muutta täällä maanpäällä taata.

rheims13.jpg

Ja joka saatanan feministi (jollainen itse olen) pitää kiltisti turpansa kiinni Isä-termistä, jollei tiedä hevon vittuakaan sen uskonnolliskulttuurisfilosofisesta merkityksestä tuon ajan Palestiinassa.