Hyvää iltaa

Ryömin hissukseen kauemmaksi kuilun reunalta. Kyynärpäät mullassa ja kynnet lohkeilleet, mutta vaaksa kerrallaan kohti pelastusta. Pasianssia olen hieman pelannut saadakseni mielen kiinnittymään johonkin tyhjänpäiväiseen.

881953.jpg
Jean-Baptiste Chardininin a House of Cards

Menen tänään perjantaina moikkaan mun työkaveria. Saas nähdä millaisen saarnan hän minulle pitää. Olen sen ansainnut.

Mitään en ole tehnyt. Kuunnellut mun 10 cd:n oopperakokoelmaa, menossa 43:s kappale. Mieli liikkuu menneessä, etsin samalla lisää taidejulisteita. Löytyy jo liiaksi, seinätila ei riitä, eikä varallisuus. Yhdessä firmassa voi teettää tauluja haluamassaan koossa. Onnistuisikohan seinän kokoinen.

881956.jpg
Adolph Von Menzelin Das Flotenkonzert / the Flutist.

Näitä kolmea taulua olen harkinnut ensimmäisiksi hankinnoiksi jouluun mennessä. Kokoluokkaa noin 80-100 cm leveyttä. Tilaan taidepaperipainatuksena ja kehystytän kotikaupungissa, niin säästän rahaa jo postikuluissa. Englannista saakka kun joutuu tilaamaan.

Mä olen auttamaton romantikko. Luulen, jotta olisin ollut huomattavasti onnellisempi, jos olisin syntynyt vaikka husaari- taikka rakuunakapteeniksi johonkin armeijaan
valistuksen, Ranskan vallankumouksen tai Napoleonin ajalle.

881955.jpg
Jean-Léon Gérômen työ General Bonaparte with His Military Staff in Egypt.

Tunnen ton ajan historian aika hyvin ja tiedän kymmeniä kirjoja ja muistelmia lukeneena, että sotaretket olivat silloinkin silkkaa helvettiä. Silti. Mä kaipaan tohon aikaan kun piti liikkua hitaasti jalan, hevosella taikka purjelaivalla. Egyptikin oli tuntematonta seutua. Maksaisin toisen käteni, jos pääsisin mukaan rakuunakapteenina Bonaparten Egyptin retkelle juomaan kahvia minareetin varjoon, levittämään "vapautta, veljeyttä ja tasa-arvoa". Jeh. Yritin opetella ranskaa seurustellessani Suorittajan kanssa. Tulin tunneilta kotiin leikkien "kädetöntä" kapteenia hatarasti ranskaa puhuen. Lainasin Hesan yliopiston kirjastosta vallankumouskonventin puheita mielettömän vanhoina kirjoina ja hykertelin muistiinkirjoitetuille yleisön välihuudoille. Pikakirjoittajat tekivät työnsä ammattitaidolla.

Maailmasta on tullut sietämättömän tylsä loppuuntutkittu ja -koluttu paikka.

- Johannes -

P.S.
Carl von Clausewitzin elämän olisin halunnut elää. Sivistynyt ammattisotilas ja filosofi, joka eli tasa-arvoisessa ja rakastavassa suhteessa vaimonsa kanssa ja pelasi shakkia Hegelin kanssa ja istui krouveissa Goethen kanssa ja niin edelleen.