Taustatietoa:

 

Jouduin lopettamaan työkokeilun, koska depressio ja uupumus räjähtivät silmille. Psykiatri kirjoitti B lausunnon, jossa määrättiin kuntoutuslomaa jatkettavaksi ensi vuoden loppuun saakka eli +14 kk elokuun loppuun ulottuvasta aiemasta päätöksestä lähtien. Kunto sellainen, että päivä on onnistunut, jos saan laitettua lämmintä ruokaa. Tämä mainitaan B lausunnossa.

 

Moi


Mä olen shokissa.

Soitin ensin Kelalle. Saavat päätöksen aikaan parissa päivässä eli jatkoa täydentävälle kansaneläkkeelle ja eläkkeensaajan asumistuelle heti kun saavat päätöksen Veritakselta.

Mutta.

Soitin Veritakselle.

Heidän mielestään B lausunto on puutteellinen, koska siinä ei oteta suoraan kantaa työkykyyn ja uuden työkokeilun aloittamiseen. Päätös on myös heidän mielestään liian pitkä. Näin ollen he eivät voi tehdä päätöstä noin vain vaan joutuvat pohtimaan asiaa kuntoutustiimissä torstaina ja pallottelemaan siellä tehtyä päätöstä kelan asiantuntijoiden kanssa. Ton ruljanssin kestoaikaa ei kuulemma tiedä etukäteen.

Päätös saattaa olla myös HYLKÄÄVÄ.

Ihmetellessäni toimeentuloani ja mun osattomuutta kehnoon lausuntoon sain kuulla, että mun pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Niin kuulemma muutkin tekevät.

En tavoittanut MTT:n sosiaalityöntekijää. Ajanvarausaika kaupungille mun sos.työntekijälle oli jo mennyt. Yleisneuvoja kertoi, jotta päätös saadaan 7 työpäivässä ja tarvittaessa aiemminkin. Varaan huomenna aikaa sossuun ja koetan jotenkin kyetä kaupungille etsimään kopiokonetta, kunhan saisin ensin kasattua kopioitavat paperit jostain muutonjälkeisistä laatikoista. Vuokra pitäisi maksaa torstaina. Muut laskut saavat erääntyä, vaikka siitä seuraakin ylimääräisiä kuluja.

Jeesus. Vituttaa, tympäisee, pelottaa ja ahdistaa.

Mä ehdin jo hermostua Veritaksen henkilölle kertoen, ettei mun kuntoutumista ainakaan kohenna, jos tipun katuojaan tulottomana ja ettei mua kiinnosta muu kuin toimeentulo tässä kunnossa kun lämmin ateria merkkaa onnistunutta päivää ja ei ole mun vika, ettei lausunto ole asianmukainen. Uusi lausunto ei kuulemma auttaisi asiaa lainkaan, vaikka sellaista sanoin pyytäväni hetipaikalla. En siis saa auttaa asiaani.

Sehän tästä puuttuukin, että tippuisin tavalliseksi peruspäivärahalla eläväksi työttömäksi. Veritaksen mukaan työkkärissä on tuhansia kaltaisiani työkyvyttömiä työttämiä. Taitavat vain savustaa mut pihalle muotoseikkojen avulla, koska pätevä, mutta persoonallinen psykiatri kirjoitti persoonallisen ja epämuodollisen B lausunnon. Mä kyllä räjähdän tästä 11. päivä mun psykiatrille. Vituttaa halvatusti sekin, että eka psykitari, joka ottaa mun tosissaan ja on jo nyt kuluttanut mun kanss aikaa enemmän kuin aiemmat psykiatrit yhteensä, kirjoitti mun hoitoa raskauttavan lausunnon. Kaikkea ei voi näemmä saada.

Helvetti, jos mä menetän sairaseläkeläisen statuksen, menetän myös alennuksen juniin, busseihin, uimahalleihin yms. Pitäisi sitten myös hakeutua velkasaneeraukseen ja alkaa siis käytännössä elämään sossun pitkäaikaispäätöksellä. Ehdin jo haaveilla ostavani eläkeläiskausikortin aamu-uinneille, jotta saisi edes jotain tehtyä eilisen kävelylenkin lisäksi.

 

- Johannes -

 

PS

Kiitos kannustavistaja muistavista kommenteista !