Moro


Olisi runsasti kirjoitettavaa, mutta sen sijaan teen meemin.

1. Milloin olet viimeksi pessyt hampaasi?

Päivällä herätessäni krapulassa. Pesen hampaat ainoastaan herättyäni ja nykyisin sen jälkeen kun olen syönyt silliä perunoiden ja salaatin kera eli mun tämänhetkistä perussafkaa. Jää muuteen ilkee maku suuhun, vaikka toi ruokana onkin erinomaista ja erinomaisen kevyttä.

2. Milloin olet käynyt suihkussa viimeksi??

Tänään miesten lauantaisaunassa, jonne mä aina kömmin krapulassa, koska mä käyn jälleen säännönmukaisesti perjantai-iltaisin ulkona baareissa.

Mä käyn suihkussa aamuin illoin eli aika neuroottisesti jopa ja koska mun aineenvaihdunta on aika kiihkeä. En tosin ole enää läpipasko eli paino on noussut sairastumisen myötä 15 kiloa ja se näkyy ikävällä tavalla keskivartalossa.

3. Miten usein peseydyt?

Edelliseen viitaten kahdesti päivässä. Peseytymiseen liittyy selkeästi trauma. Mä vapisen usein kauhusta ja pelosta suihkussa, varsinkin aamuisin. Silti mun pitää peseytyä, koska tunnen itseni saastaiseksi. Enkä oikein saa asiasta kiinni terapiassa. Liian vaikea aihe. Inhoan hien tuoksua yli kaiken.

4. Milloin olet viimeksi vaihtanut lakanat?

Vaihdan kerran viikossa, koska pidän puhtaista vuodevaatteista. Tässä saattaa myös esiintyä vaihtelua ja nukuin just viikon päiväpeitteen päällä toisen päiväpeiton alla, koska en saanut laitettua sänkyyn uusia vuodevaatteita nakattuani entiset likapyykkiin. Joskus ei vaan jaksa jotain.

5. Milloin olet viimeksi tehnyt ruokaa itsellesi?

Eilen. Tänään en taida jaksaa. Mä olen haaveillut jo muutaman vuoden ajan, että jaksaisi alkaa jälleen harrastamaan ruoanlaittoa, mitä tein kasvissyöjänä. Mulle selvisi 18 vuoden lihattomuuden jälkeen laajoissa tutkimuksissa, että mun ainaiset vatsakivut ja oireet johtui siitä, etten mä olisi saanut syödä lainkaan lihaa korvaavia ruokia kuten soijaa, mitään papuja tai hernekasveja, sipulia yms. melkein loputtomiin.

6. Oletko työssä, työtön, sairaslomalla, kuntoutustuella, eläkkeellä, muu vaihto-ehto, mikä??

Sairauspäivärahalla. Siirryn kesäkuun alusta määräaikaiselle sairauseläkkeelle, jota hakemusta en tosin ole saanut tehtyä, koska se on liian vaikea. Mulle on määrätty sairauslomaa vuoden loppuun, enkä usko palaavani vielä silloinkaan työelämään.

7. Oletko ollut pöpilässä? Montako kertaa, kuinka kauan pisimmillään, hoitoaika yhteensä?

En. Mutta vuodenvaihteessa olisi pitänyt mennä. Olin niin heikossa kunnossa ja sain mm. sotkettua raha-asiani, koska en vain saanut maksettua laskuja.

8. Lääkityksesi?

Psykiatri luulee, että mä syön mielialalääkettä ja rauhoittavia. Mutta mäpä en syökään mitään ja olen tästä vitun tyytyväinen. Olo on toisella lailla kaameampi, mutta rehellisesti sitä, eikä jatkuvaa perusturtuneisuutta.

9. Vittumaisin lääke jota olet käyttänyt?

Joskus kun mulle diagnosoitiin 10v sitten vaikea paniikkihäiriö, niin söin jotain mielialalääkettä, johon meinasin kuolla. Nielu meni tukkoon turvotuksesta. Heitin lääkkeet roskiin, enkä kertonut lääkärille mitään ja kärsin paniikkihäiriöstä. Pahimmillaan en päässyt edes ruokakauppaan päiviin, koska en uskaltanut ulos kotoa.

Viime vuosina kaikki syömäni eri mielialaläkkeet ovat vieneet seksuaalisuuden kokonaan pois.

10. Tämänhetkisen lääkkeesi haittavaikutukset sinulla?

Kun vielä söin, oottakaas käyn ruokakaapilla, ... optiparia niin paha hikoilu, jatkuva kusettaminen ja virtsankarkailu, jatkuva turtuneisuus, seksuaalisuuden katomainen, jatkuvat painajaiset, painonnousu, sydämentykytys. Noi ainakin. Mä en suostu syömään enää yhtään mitään mielialalääkettä.

11. Tämänhetkiasen lääkkeesi hyödyt?

En syö lääkkeitä.

12. Kauanko olet sairastanut masennusta?

Muistan joskus 9v keinuneeni kiikussa ja harkinneeni vakavasti itseni tappamista puukolla. Aina olen sairastanut. Pahat kaudet ovat toistuneet elämässä ja valitettavasti mä ymmärsin sairauteni ja hain apua vasta vuosituhannenvaihteessa ja lopulta oikeasti apua hakien vasta elokussa 2005.

13. Kerro LYHYESTI sairautesi vaiheet.

Öö.
Kaikki alkoi happikaapista, vietin sieltä päästyäni ekat kuukaudet jossain telineessä lääkärien väärän lonkkadiagnoosin vuoksi, imettämättömyydestä, siitä, että mulle syötettiin vauvana säännönmukaisesti unilääkettä, koska en nukkunut niiden käppyröiden mukaan ja niin edelleen ja niin edelleen. Ilmankos mä tykkään olla huumeista turtana, mutten mielialalääkkeestä, koska se tuo erilaista turtuneisuutta, siinä ei mukavasti leiju. Arvatkaa kuinka usein tekee pilveä mieli. Jatkuvasti, mutten ryhdy enää siihen hommaan.

Ankarat vanhemmat, piiskaamalla kasvatus, paha koulukiusaaminen, hyväksikäyttö, näitä riittää.

Mun elämä ei ole oikein sujunut. Siinä se lyhyesti.

14. Muita sairauksia??

Vaikea paniikkihäiriö, paha pölyallergia, lievä astma, krooninen nuha, allergiat erilaisille ruoille ja siitepölyille, alkoholismi.

Olen alkanut käydä vuosien tauon jälkeen uudestaan ortodoksisissa palveluksissa, mikä on tuskaista, koska meinaan aina pyörtyä ja kaatuilla paniikkihäiriöni tähden. Palvelukset tuovat siitä huolimatta enemmän iloa elämääni.

Uskallan viime vuodesta poiketen kauppaan valoisalla ja uskallan liikkua kaupungilla myös selvinpäin vaikka paniikkihäiriö iskee aina sielläkin. Tosin en uskalla vieläkään istua iltaa ulkona ilman alkoholin tuomaa rentoutta ja rohkeutta ja huomaan sen vuoksi olevani vakavassa alkoholisoitumisen vaarassa, mistä pääsin eroon alkuvuodesta. Onneksi mä olen pystynyt pitämään päätökseni olla tarttumatta pilleripurkkiin oluen kanssa. En tiedä mitä tekisin, koska en jaksa aina vaan kotonakaan. Onneksi palveluksiin ei kehtaa mennä humalassa.

15. Diagnoosisi??

Vaikea ja toistuva masennus.

16. Paras hoito mitä olet saanut masennukseesi??

Terapia ja terapia ja terapia. Ei voi korostaa tarpeeksi.

Olen suunnitellut hakevani johonkin ryhmäterapiaan ja kesällä jollekin terapialeirille. Pitäis varmaan alkaa ottamaan selvää pääsisinkö jonnekin. Draamaterapia tekisi hyvää ja koska mä olen niin pihalla kehoni kanssa niin kehoterapia tekisi mulle paljon hyvää. En tunne kehoani, enkä oikein tunnista esim. hellää kosketusta.

17. Oletko aina PA?

Olen. Nyt vajaa satanen kolmeksi viikoksi.

18. Milloin tiskasit, siivosit viimeksi?

Pölyallergian tähden imuroin kerran viikossa, mutta mattoja en ole saanut puisteltua pariin vuoteen, minkä tein ennen myös kerran viikkoon.

Tiskasin alkuviikosta. Tässä asiassa olen edistynyt ja tulee tiskattua kerran viikkoon.

19. Mitä on jäänyt pois elämästäsi kun sairastuit?

Häh.

Siis melkein kaikki.

Onko mulla perhettä, onko mulla parisuhdetta, onko mulla työuraa, onko mulla valmista koulutusta, onko mulla enää harrastuksia, ja niin edelleen.

20. Onko jotain hyvää tullut tilalle?

Ehkä musta tulee vielä joskus itseeni uskova tasapainoinen ihminen. Ja kaipa mä ymmärrän kohtalontovereita, enkä usko suoritusyhteiskuntaan.

21. Milloin harrastit seksiä viimeksi?

Viime elokuussa sekoilun merkeissä. Sitä ennen edellisenä vuonna. Tässä yhtenä perjantaina kaunis blondi yritti iskeä mua, mutta päästyämme vastoin mun aloitetta halailuvaiheeseen juoksin karkuun ja olen vieläkin säikähtänyt.

22. Seurusteletko, oletko naimissa?

En. Haluaisin olla. Olen isä ja lapseni on mulle todella rakas ja yritän olla niin hyvä isä kuin vain kykenen. Valitettavasti mä joudun sairauteni tähden usein perumaan lupauksiani, koska en vaan pääse liikkeelle ja kotoa ulos. Kun lapseni oli vielä koululainen, niin puuhasimme yhdessä todella paljon iskäviikonloppuina ja viikkoina. :)

23. Miten kumppanisi kestää masennuksesi?

- - -

Kenties tärkein syy (lapseni äitiä lukuunottamatta) suhteiden kariutumiseen on ollut masennukseni. Kuka sellaisen kanssa haluaa rakentaa tulevaisuutta.

24. Miten ystävät ovat suhtautuneet masennukseesi?

Pääasiassa hyvin. Mä olen siten sairas, etten mä näytä sairauttani ulos, vaan piilotan kaiken hymyilyn ja naurun taakse. Mikä on raskasta. Minulla menee paremmin kuin viime vuonna ja ystäväni ovat sanoneet mun olemuksen kertovan tästä. :)

Olen luopunut joistakin ystävistä ja pidän osaan hävittömän huonosti yhteyttä, enkä jaksa useimmiten vastata kenenkään puheluihin ja niin edelleen. Karkotan ja olen karkottanut osan sitä myötä.

Jaksaisin ja haluaisin nykyisin keskustella asioista ja koen itseni yksinäiseksi.

25. Miten itse siedät masennusta??

Onko tämä muka kivaa ???

26. Onko sinulla keinoja saada helpotusta oloosi?

Alkoholi.

Nukkuminen, elokuvien ja tv-sarjojen tuijottaminen tältä tietokoneruudulta. Mulla ei ole tarkoituksella televisiota. Radion kuuntelu netin kautta. Mulla ei ole tarkoituksella radiotakaan. Mun koti on askeettinen, joskin viihtyisä ja turvallinen.

Koko kesä mökillä, jos sellainen mahdollisuus olisi, tekisi mulle erittäin hyvää. Saisi puuhailla ja katsella luontoa.

Ihmettelin tänään miksi kotona tuntuu niin mukavalle. LÄMPÖ. Ulkoa tulee lämpöä sisään. Mä kun en edes lämmitä asuntoani ja nukuin vielä toissavuonna vuoden ympäri ikkuna auki. Mä en ole tavoittanut tässäkään asiassa sitä miksi mun pitää kiusata itseäni niin pahasti, että kotona on talvisin todella viluista.

27. Mitä jäi kysymättä?? Kysy itseltäsi ja vastaa.

Onkos kiva kun kesä tulee?

On. Jess!

- Johannes -