Moi


Kirjoitin äsken oheisen komentin Saastainen huone -blogiin. Tekstistäni käy ilmi useita tärkeimmistä aiheista, jotka koen tällä hetkellä läheisiksi seemiläisten uskontojen kannalta. Siis öh juutalaisuus, kristinusko ja islam. Aion kirjoittaa jokaisesta väitteestäni uudelleen ja pidemmästi.

Kommentit ovat erittäin tervetulleita.

1.
Länsimaisen kristinuskon (katolisuus, protestanttiset kirkot yms.) piirissä nousi tieteellisen maailmankuvan myötä kirjaimellinen Raamatun & kristinuskon luku-ja tulkitsemistapa.

2.
Tämän myötä läntisen kristinuskon piirissä hävisi ja protestanttisissa kirkoissa suorastaan hävitettiin myytillinen, symbolinen tapa lukea ja tulkita Raamattua & kristinuskoa.

3.
Raamattu ja kristinusko ovat kuitenkin syntyneet aikana, jolloin oli olemassa ainoastaan myyytillinen, ei-kirjaimellinen tulkintatapa, jossa Raamatun kertomukset, kuten myös moni Jeesuksen ja kristillisen kirkon perusopeista oli myytillinen eli symboli paljon suuremmista, vaikeammista ja monisyisemmistä asioista, kuin mitä pelkästä tekstistä sinällään voisi lukea.

4.
Kun läntisen ja erityisesti läntisen fundamentalististen kirkkojen/lahkojen luku- ja tulkintatapa on kirjaimellinen, niin Raamattuun ja kristinuskon oppeihin suhtaudutaan silloin perusteiltaan väärin.

5.
Kirjaimellisen tavan vuoksi uskonto myös ajautuu kiistaan tieteellisen maailmankuvan kanssa, koska Raamattu ja kristinuskon opit LATISTETAAN samanlaisiksi objekteiksi kuin mikä tahansa tieteellisesti tutkittava objekti, kuten aurinkoa kiertävä teekannu.

6.
Myytillisesti tulkittuna Jumala, Kristus, Pyhä henki, maailman luominen ja Kristuksen ylösnouseminen jne. ovat ja pysyvät vertauskuvallisina symboleina asioista, jotka ylittävät kaiken mitä ihminen voi ymmärtää tai tulkita järjen saatikka tieteen avulla. Ne kuuluvat kokonaan eri tasolle ylittäen kaiken inhimillisen. Ne ovat MYSTEEREITÄ, eikä varsinkaan Genesiksen luomismyyttiä ole koskaan kirjoitettu "tieteelliseksi" kuvaukseksi siitä kuinka Jumala kirjaimellisesti luo maailman vaan vertauskuvalliseksi kertomukseksi ihmisen ja materiaalisen (tieteellisen) maailman suhteesta Jumalaan. Esim. tätä tarinaa tulee lähestyä henkisen hiljaisuuden vallassa, ei pohtien ja kiistellen sen totuusarvoa. Kysymys luomismyytin totuusarvosta on vailla mieltä ja täysin hedelmätön uskonnon kannalta.

7.
Kristinusko ja kaikki muut valtauskonnot ovat pohjimmiltaan mysteeriuskontoja, joihin ei tule eikä pitäisi sotkea tieteellistä totuusarvoista lähestymistapaa. Valitettavasti nykyisestä läntisestä kulttuuristamme puuttuu myyttien lukutaito ja myytillisen uskonnon vaatima kärsivällinen ja hiljainen oman henkisen ja käytännöllisen elämän sekä uskonnollisen yhteisön välityksellä hiljaisesti kasvava uskonnon aukeaminen ja uskoon kasvaminen ja siinä edistyminen. Kaiken pitäisi olla totta/väärää ja ennenkaikkea instant eli hetimullenyt.

8.
Kuten jotkut jo kirjoittivatkin, niin suomalaistenkin tulisi tiedostaa ja hyväksyä paikallinen luterilainen kristinusko kulttuurishistoriallisena tuotoksena, joka ei ole ole välttämättä se ainoa oikea kristinuskon lahko saatikka ainoa oikea uskonto, vaan maailmasta löytyy huomattavan monta sekä kristillistä, että kokonaan muuta paljon antoisampaa ja humaaninpaa uskontoa. Esim. tavaton syyllisyyteen ja syntisyyteen sekä toisten tuomitsemiseen perustuva kristinusko on ihan protestanttisen (ja katolisen) kirkon oma ja minun mielestäni vääristynyt ei-kannatettava näkemys kristinuskosta.

- Johannes -

P.S.
Mun on vaikea kuvitella esim. ortodoksiseen kristinuskoon minkäänlaisia *pamahdin uskoon* tai *karismaattista pyhän hengen vallassa siansaksaa solkkaamista* tai *tulikiven katkuista perisynnillä ja helvetillä uhkaamista*, varsinkaan kun noi kaksi olettamaa eivät oikeastaan edes kuulu ortodoksiseen kristinuskoon (ainakaan läntisellä tavalla tulkittuna). On tietenkin muistettava, että mikä tahansa yhteisö on ihmisten ylläpitämä, jolloin mihin tahansa yhteisöön, myös ortodoksiseen kirkkoon, liittyy kielteisiä ja epähumaaneja piirteitä tai yksittäisiä tapauksia.