Hei

 

Miten voi ihmistä väsyttää näin perusteellisesti. Heräsin kahdeltatoista 12 tunnin yöunien jälkeen. Kävin kaupungilla etsimässä joululahjoja (inhottavaa pakkopuuhaa), söin salaattia ja meinaan nukahtaa näille sijoilleni kahvikupin ääreen. Ehkä se on lämpö täällä kylässä. Kotona viihdyn erämökkioloissa. Ehkä se on kyläilystä sinänsä johtuva väsähtämistä.

Kävin eilen toistamiseen Kriisikeskuskessa. Miten onnistunut istunto jälleen. Sehän minua uuvuttaa tietenkin. Onnellinen olo saatuani roppakaupalla konkreettista tukea. Väsynyt olo asioiden noustessa pintaan.

Meinasin pyörtyä torstaina kirjakauppaan. Katselin upeaa Puiden kansa -teosta ja jokin kuolema aiheinen kuva nosti hyväksikäyttömuistot tsunamina pintaan. Silmissä sumeni ja jouduin ottamaan tukea kirjahyllyn reunasta sekä kiirehtimään lopen uupuneena kotiin makaamaan. Puhuimme Kriisikeskuksessa tästä ja monesta muusta käytännön asiasta opetellen käytännöllisiä keinoja tsunamien ja paniikin välttämiseksi. Moni mun pieni asia/tapa onkin luontaista itsensä rauhoittamista, joita mä olen pitänyt neuroottisen ihmisen epäterveinä pinttyneinä toistoina. Mutta mä olen oikeasti hakenut oloa helpottavia pieniä kikkoja, kuten korttipakan sekoittaminen lukiessa. Mielen ja kehon yhdistäminen ja turvalliseen nykyhetkeen sijoittaminen vähentää traumaattista ylivireyttä ja toistuvia dissosiaatiohäiriöitä, joista mä kärsin viikko viikolta useammin ja useammin kun en enää pysty pitämään oireita piilossa. Olen siirtymässä perusongelmien äärelle, ilman että olen sitä mitenkään halunnut tai suunnitellut. Sainkin tehtäväksi piirtää ja suunnitella paperille mun lapsuudesta periytyneen mielikuvitusturvapaikan. Mä olen vetäytynyt sinne jo pariin kertaan vuorokauden mittaan. Herra jumala. Se toimii.

Mullon myös arviointiaika tammikuun ekalla viikolla EMDR terapeutille, joka on erikoistunut dissosiaatiohäiriöihin. Odotan innolla ja pelolla. Noistakin puhuimme paljon eilen ja kehollisuudesta, joka on mulle erityisen vaikeaa ja luontainen ongelma hyväksikäytetyille.

Mitäs muuta. Olen jaksanut lukea päivittäin pidempään. Olen hyvällä omallatunnolla soittanut rauhallista musiikkia, polttanut kynttilöitä, herkutellut pikkunaposteltavalla. Olen koettanut tehdä olemisesta siedettävämpää ja alan oppia hyvät ihmiset. Pikkuhiljaa. 

Rentoa joulua.

 

- Johannes -